Moet cranklengte evenredig zijn aan beenlengte?

Als ervaren bikefitter bij BikeBasement deel ik graag mijn inzichten en kennis over de ideale cranklengte voor fietsers. Het is een onderwerp dat veel discussie en debat oproept, en er zijn talloze variabelen om te overwegen bij het kiezen van de juiste cranklengte.

Hoewel ik geen specifieke aanbevelingen kan doen zonder persoonlijk contact met de fietser, wil ik in dit artikel enkele van de beschikbare informatie behandelen, mijn persoonlijke ervaringen delen en enkele websites noemen waar je meer kunt leren over cranklengte, mocht je dieper in dit onderwerp willen duiken.

Veruit de meerderheid van de wielrenners gebruikt cranklengtes tussen 170 en 175 mm, en dit is al minstens 30 jaar het geval. Maar waarom gebruiken we dezelfde reeks cranklengtes, terwijl mensen nu over het algemeen langer zijn dan 30 jaar geleden? Een eenvoudige blik op een groep schoolkinderen bij een bushalte bevestigt dit. Dus waarom blijven we vasthouden aan dezelfde cranklengtes?

Het antwoord hierop is dat we dat waarschijnlijk niet doen. Dertig jaar geleden werd 170 mm beschouwd als ‘normaal’ voor wegwielrennen, 172,5 mm was aan de lange kant en 175 mm werd als vrij lang beschouwd en was relatief zeldzaam. Maar nu wordt 170 mm beschouwd als ‘kort’, 172,5 mm als ‘normaal’ en 175 mm cranks zijn zeer gebruikelijk. Toch is het verschil tussen 170 mm en 175 mm minder dan 3%, terwijl de beenlengtes van fietsers veel meer variëren dan dat.

In de Verenigde Staten is er een stroming die suggereert dat de cranklengte evenredig moet zijn aan de beenlengte. Sommige varianten van dit idee zijn te vinden op websites zoals www.nettally.com/palmk/crderiva.html en www.myra-simon.com/bike/cranks.html, en er zijn er nog veel meer. Als je dieper wilt graven, kun je een Google-zoekopdracht uitvoeren naar ‘evenredige cranklengte’.

Het idee van cranklengtes evenredig aan beenlengtes heeft enige verdienste, vooral voor fietsers met uitzonderlijk korte of lange benen. Fietsframes en stuurwielbreedtes zijn respectievelijk afhankelijk van de grootte van de fietser en de breedte van hun schouders, dus waarom zou de cranklengte niet hetzelfde moeten zijn?

Er zijn echter enkele praktische overwegingen. Ten eerste maken de meeste fabrikanten van crankstellen een beperkt assortiment lengtes voor wegcrankstellen. Campagnolo produceert crankstellen tussen 170 mm en 180 mm in stappen van 2,5 mm. Shimano maakt crankstellen van 165 tot 180 mm in stappen van 2,5 mm, en Sram verdient lof voor het produceren van crankstellen van 165 mm tot 180 mm in verschillende prijsklassen. De meeste kleinere fabrikanten maken slechts 3 maten: 170 mm, 172,5 mm en 175 mm. Er moet echter speciale aandacht worden besteed aan de Franse fabrikant T.A., die crankstellen maakt van 150 mm tot 185 mm, en de Zuid-Afrikaanse fabrikant Graeme Murray, die een verstelbare carbon crank met een redelijk licht gewicht produceert. Deze kunnen worden aangepast tussen 130 en 185 mm. Het belangrijkste is dat ze een bredere Q-factor hebben dan normaal. Zelfs het bereik van Specialites T.A. van 150 mm tot 185 mm vertegenwoordigt een verschil van 35 mm van langste tot kortste, terwijl het bereik van beenlengtes van mijn volwassen klanten varieert met ongeveer 300 mm. Dus er is een potentieel geval voor zowel langere als kortere cranks dan gebruikelijk.

Hier zijn enkele veelvoorkomende ideeën over cranklengte, vooral in de VS, samen met enkele persoonlijke kritieken, omdat ik ze op een gegeven moment allemaal heb uitgeprobeerd.

Cranklengte moet zijn: binnenbeenlengte x 0,216 (of binnenbeenlengte in inches x 5,48 geeft cranklengte in millimeters – hetzelfde principe).

Dit idee kwam voor het eerst op mijn radar via een Amerikaanse vriend genaamd Ron Haney. Ron is wat ik zou omschrijven als een theoreticus op het gebied van positionering en heeft enkele originele ideeën over positie die ik afwisselend intrigerend en frustrerend vind. Ron is een voorstander van cranklengtes die evenredig zijn aan de beenlengte, hoewel hij openstaat voor discussie over de cijfers. Als de formule binnenbeenlengte x 0,216 wordt toegepast, dan zou iedereen met een binnenbeenlengte van meer dan 810 mm (wat niet als een lange binnenbeenlengte wordt beschouwd) een crank van meer dan 175 mm moeten gebruiken. Dit zou problemen veroorzaken, aangezien Shimano en Campagnolo alleen cranks langer dan 175 mm (177,5 en 180 mm) aanbieden in hun topklasse cranks. Evenzo zou iemand van gemiddelde grootte, zoals ik met een lengte van 182 cm en een binnenbeenlengte van 870 mm, een crank van 185 mm of iets dergelijks moeten gebruiken, en alleen T.A. maakt cranks van die lengte als standaard. Iedereen die veel langer is dan 183 cm heeft waarschijnlijk een langere binnenbeenlengte dan dat. Aangepaste cranklengtes zijn beschikbaar in stappen van 1 mm tot maximaal 220 mm bij verschillende bronnen, maar er kunnen problemen ontstaan ​​wanneer langere dan standaard cranks op productieframes worden gemonteerd. Echt lange cranks zouden een bottom bracket drop nodig hebben die hoger is (d.w.z. hoger vanaf de grond) om voldoende ruimte te bieden tussen pedaal en grond bij het trappen door de bocht.

Nieuwsbrief!

Op de hoogte blijven van alle nieuwtjes en acties? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!